موکاپ چیست؟ ( موکاپ لایه باز فتوشاپ فرمت PSD ) + بررسی کامل
موکاپ چیست ؟ پیکر نما (mock-up) ، فایل پیش نمایش یا موکاپ ( Mockup ) ، قالبهای گرافیکی آمادهای هستند که در موضوعات مختلف و با فرمت PSD ( فتوشاپ ) میتوان در امور طراحی به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده نمود.
طراحان میتوانند به کمک موکاپ، طرح اولیه خود را قبل از اجرا و چاپ در قالب اصلی مشاهده کرده یا از آن به عنوان یک فایل گرافیکی زیبا در پروژههای طراحی خود استفاده نمایند.
این تعریفی است که ویکی پدیا فارسی درباره موکاپ ارائه کرده است.
بیایید دقیق تر بررسی کنیم که موکاپ چیست ؟
در تولید و طراحی، موکاپ یا mockup یا mock-up ، مقیاس کوچک یا مدل کامل یک طراحی یا دستگاه است، که برای آموزش، نمایش، ارزیابی طراحی، ارتقاء و سایر اهداف مورد استفاده قرار میگیرد.
موکاپ چیست ، یک مدل کوچک از نمونه اولیه است، اگر حداقل بخشی از قابلیت یک سیستم و همچنین امکان تست یک طراحی را فراهم کند.
طراحان عمدتا از موکاپ برای دریافت بازخورد از کاربران استفاده می کنند.
مدلهای پیشرفته از یک ایده مهندسی را در نظر بگیرید، اکنون می توانید آن را در صفحه طراحی با یک پاک کن پاک کنید و یا می توانید آن را بعدا در محل ساخت با یک چکش تغییر دهید و یا تعمیر کنید.
مدلها و موکاپ ها تقریبا در هر جا که یک محصول جدید طراحی می شود به عنوان یک ابزار طراحی مورد استفاده قرار می گیرند.
چند نمونه مشخص موارد زیر است:
-
صنعت خودرو
مدل ها در صنعت خودرو به عنوان بخشی از فرآیند توسعه محصول مورد استفاده قرار می گیرند، جایی که ابعاد، تصور کلی و شکل ها در آزمایش تونل باد آزمایش می شوند.
همچنین می توانند برای آزمایش واکنش مصرف کننده مورد استفاده قرار گیرند.
-
مهندسی سیستم ها
موکاپ ها، فریم ها و نمونه های اولیه در مهندسی نرم افزار و سیستم ها خیلی بدون اشکال نیستند، در حالیکه موکاپ ها یک روش طراحی رابط کاربر بر روی کاغذ یا تصاویر کامپیوتری هستند.
به این ترتیب موکاپ نرم افزاری به نظر واقعی خواهد رسید، اما کاری فراتر از آنچه که کاربر می بیند انجام نمی دهد.
-
آزمایشات ارتش
موکاپ ها بخشی جدایی ناپذیر از فرایند آزمایشات ارتش است.
برای مثال، برای آزمایش عوامل انسان و آیرودینامیک مورد استفاده قرار می گیرند. در این زمینه، این مدل ها شامل قاب سیمی می باشند.
-
کالاهای مصرفی
موکاپ ها و مدل های مورد استفاده در صنعت کالاهای مصرفی به عنوان بخشی از فرایند توسعه محصول، جایی که ابعاد، عوامل انسانی، تصور کلی و هنر تجاری در تحقیقات بازاریابی آزمایش می شود.
-
مبلمان و کابینت آشپزخانه
موکاپ ها و مدل ها معمو لا برای طراحان، معماران و کاربران نهایی، در مبلمان سفارشی و کابینت آشپزخانه مورد نیاز هستند.
که تنها برای تایید طراحی یک ماکت کامل با استفاده از مواد ارزان ساخته می شود.
هنگام طراحی یک قطعه کاربردی از قبیل صندلی و یا میز، می توان از مدل ها برای تعیین اینکه آیا آنها با اشکال و اندازه های انسانی متناسب هستند یا خیر، استفاده کرد.
طرح هایی که این مسائل را نادیده می گیرند ممکن است برای استفاده مفید نباشند.
موکاپ ها و مدل ها نیز می توانند برای تست رنگ و جزئیات پایانی طراحی مورد استفاده قرار گیرند، که از طرح های اولیه قابل دیدن نیستند. مدل های مورد استفاده برای این منظور می توانند در یک مقیاس کوچک باشند.
-
مهندسی نرم افزار
شایع ترین استفاده از Mockup ( موکاپ )، در توسعه نرم افزار ایجاد رابط کاربری است، تا بدون نیاز به ساخت نرم افزار، قابلیت های اساسی آن را شبیه سازی می کند و به کاربر نشان می دهد.
موکاپ یا مدل های نرم افزاری UI می توانند از طرح های بسیار ساده روی صفحه کشیده شده، از طریق بیت مپ های واقع گرایانه، تا رابط های نیمه کاربردی کاربر، توسعه یافته در ابزار توسعه نرم افزار باشد.
اغلب نمونه ها برای تست بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند.
دلایل اصلی ایجاد چنین مدل هایی این است که قادر به تست یک بخش از یک سیستم نرم افزاری (واحد) بدون نیاز به استفاده از ماژول های وابسته باشند.
-
معماری
در ابتدای ساخت و ساز پروژه، معماران اغلب، به پیمانکاران دستور تهیه یک مدل از پروژه با استفاده از مواد مورد استفاده، برای بررسی بیشتر را می دهند.
این کار به تیم طراحی اجازه می دهد تا بررسی مواد و انتخاب رنگ، و تغییرات لازم را، قبل از سفارش محصولات انجام دهند.
مدل های معماری نیز می توانند برای تست عملکرد (مانند نفوذ آب، در نصب و راه اندازی پنجره ها) مورد استفاده قرار گیرند و برای ارائه دستورات لازم درباره جزئیات عملیات نصب به پیمانکاران جزء کمک کند.
موکاپ چیست ؟
اگر نگاهی به ” موکاپ ، مدل یا ماکت ” در یک فرهنگ لغت داشته باشید، چندین توضیح را خواهید یافت.
یکی از بهترین تعاریف موکاپ در زمینه طراحی کاربری (UI)، ” یک مدل در اندازه یا سایز طبیعی” است.
شما همچنین می توانید بگویید که موکاپ بدل یا یک چیز ساختگی است، اما چیزی است که که پیش از تولید محصول واقعی ساخته می شود، نه پس از آن.
در حالی که به دنبال مقالات مرتبط با این موضوع بودم متوجه شدم تفاوت واضح و روشنی بین اصطلاح های “قاب یا فریم (wireframe)”، “مدل یا موکاپ (mock-up)” و “نمونه اولیه (prototype)” نیست.
اگر چه تعریف “wireframe” واضح تر است، بعضی اوقات “wireframes” به عنوان “مدلها یا موکاپ ها” شناخته میشوند و اصطلاحات ” موکاپ ” و “نمونه اولیه” کم و بیش به عنوان مترادف استفاده میشوند.
از نظر من در یک فرآیند طراحی تکراری سه مرحله مختلف وجود دارد.
برای همین برای تشخیص تفاوت موکاپ ها از قاب ها (wireframes) و نمونه های های اولیه (prototypes)، در مورد موکاپ های فوق العاده ای صحبت خواهم کرد.
یک مدل UI شامل یک یا چند تصویر استاتیک یا ثابت می شود که به همانند بسیاری از جنبه ها به UI یا ظاهر آینده برنامه شبیه است.
برخلاف wireframe یا قاب، در موکاپ ، شما باید مراقب هر جزئیات ریزی باشید.
به عنوان مثال:
- شما در مورد رنگ، نوع فونت و اندازه فونت تصمیم می گیرید.
- شما تصمیم می گیرید که کدام عناصر رابط کاربری (فیلدهای ورودی، برچسب ها، دکمه ها و غیره) را می خواهید استفاده کنید و آنها را در موقعیت دقیق خود قرار می دهید.
مورد بعدی همچنین شامل تعریف فاصله بین عناصر رابط کاربری و تراز کردن آنها است.
- شما در مورد جمله بندی و واژگان تصمیم می گیرید.
- اگر مناسب و قابل اجراست، شما آیکون ها، نمودار ها و تصاویر را انتخاب می کنید.
موکاپ ها به شکل دیجیتالی ایجاد می شوند. ابزارها و نرم افزارهای مختلف برای مدلسازی و ساخت موکاپ وجود دارد.
شما می توانید از ابزارهای اختصاصی موکاپ، یک نرم افزار ویرایش تصویر استاندارد یا هر نرم افزار دیگری که این کار را برای شما انجام می دهد، استفاده کنید.
چرا من باید یک مدل بدلی (موکاپ)، قبل از ساخت محصول اصلی بسازم؟
در حالی که دامنه کاربرد را در تیم مشخص میکنید، چندین تکرار از ماکت شما پایه و اساس قابل اعتمادی برای بحث است.
همه میتوانند دقیقا ببینند کدام کارکرد ( که توسط عناصر واسط کاربر نمایش داده میشود ) در دسترس خواهد بود، چگونه طراحی دیداری به نظر خواهد رسید و کدام ویژگیهای فنی مورد نیاز خواهد بود.
در پایان مدلسازی رابط کاربری مانند یک قرارداد برای تیم پروژه محسوب میشود.
به محض اینکه تیم بر روی آن توافق کرد، به عنوان یک طرح کلی برای توسعه واسط کاربر عمل خواهد کرد.
علاوه بر این، فاز مدلسازی نقطه ایدهآل زمان برای تست قابلیت استفاده است.
در مرحله اولیه پروژه میتوانید بازخورد کیفی را در مورد مناسب بودن، طراحی و چیدمان و اصطلاحات به دست آورید.
همچنین متوجه خواهید شد که آیا رابط کاربری تان به راحتی قابل درک است یا خیر. (منبع)
موکاپ چیست : لایه نهایی طراحی رابط کاربر
قابهای سیمی (wireframes) عبارتند از اسکلت. نمونههای اولیه (prototypes)، رفتار را نشان میدهند. موکاپ ها (Mockups) پوست و ظاهر هستند.
در اینجا، توضیح خواهیم داد که چرا موکاپ ها به اندازه قالبهای سیمی و نمونههای اولیه مهم هستند و چگونه روش درست را انتخاب کنید.
موکاپ چیست ؟
به طور معمول، موکاپها منعکسکننده گزینههای طراحی، برای طرحهای رنگ، چیدمان، تایپوگرافی، نمایش آیکون ها، تصاویری از مسیریابی بصری، و جو کلی محصول هستند.
علاوه بر کاهش زمان برای پاسخ به پرسشهای مهم بصری، موکاپ ها چندین مزیت دیگر دارند:
- کمک به ذینفعان برای درک سریع – به لطف وفاداری بالاتر آنها، مدل (موکاپ) به بافت کمتری نسبت به اسناد و طرح های اولیه مانند قاب یا فریم ها نیاز (wireframes) دارند. ذینفعان میتوانند به راحتی محصول نهایی را ببینند.
- چشمانداز واقعی – این چیزی است که همه تصمیمات بصری گرفته شده شما را در خود دارد، اما چیزی است که شما همه آن تصمیمات را به صورت واقعی در کنار هم می بینید. موکاپها میتواند به آشکار کردن مشکلاتی کمک کند که روی کاغذ خیلی واضح نیستند ( برای مثال، برخوردهای رنگی، یا اشکالات کوچکتری که جلب توجه نمیکنند).
- بازبینیهای اولیه – تجدید نظر و تغییر در یک موکاپ آسانتر است نسبت به تغییر در مراحل بعدی کدگذاری ( تا زمانی که خود موکاپ کدگذاری نشده باشد ).
در فرآیند طراحی، موکاپها یا مدل ها در پایان مرحله راهاندازی و آغاز فاز ساخت قرار میگیرند. این میتواند معانی مختلفی برای روشهای مختلف داشته باشد – برای مثال، ساخت یک مدل یا موکاپ میتواند بلافاصله بعد از قاب بندی یا ایجاد ساختار اولیه انجام شود، یا میتواند تا بعد از آزمایش نمونه اولیه به تاخیر بیفتد.
با این حال ، ما توصیه میکنیم که در هنگام گذار از مراحل اولیه به مراحل ساخت، آزمایشات مدل سازی را انجام دهید. مفاهیم تصویری بزرگ مانند مسیریابی و جریان، تغییردادن در آنها در مراحل نهایی سختتر هستند، و بنابراین باید قبل از شیرجه زدن به درون پروژه و رفتن به مراحل پیشرفته تر، مدل ها تکرار شوند.
اعتبار عکس: طرح اولیه اپلیکیشن
همانطور که در راهنمای رایگان موکاپ ها توضیح داده شده است، این نکات را در ذهن نگه دارید:
- مفاهیم خود را محدود کنید. اینکه مدل ها بعد از شکل دهی اولیه می آیند دلیل آن این است که شما ابتدا باید گزینههای تصویری بزرگ دیگری را حذف کنید. اگر در مورد ساختار مسیریابی به نتیجه مشخص نرسیده اید، برای اولین بار یک مدل برای هر دو نسخه انتخاب نکنید.
- محصولات رقیب را بررسی کنید. قبل از تصمیمگیری در مورد جلوههای تصویری خودتان، نگاهی به آنچه رقبای شما انجام میدهند بیندازید. آنها را کپی نکنید – به دنبال حوزههایی باشید که میتوانید آنها را بهبود بخشید، و یا الگوهای رفتاری کاربر را که کاربران در تمام محصولات این نوع خواهان آن هستند را بیابید. یک بررسی اکتشافی سریع میتواند به کمّی کردن مشاهدات شما کمک کند.
در ادامه، ما بررسی میکنیم که موکاپ ها در چه زمینه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.
ادامه دارد . . .
توجه: برای تهیه این پست در سایت موکاپ دانلود زمان بسیاری صرف شده است، لطفا در صورت استفاده ار این مقاله (حتی بخشی از آن) برای حمایت از ما به این صفحه لینک بدهید. متشکرم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.